Het is een gek, maar misschien ook wel briljant idee: een trein laten rijden in een buis waarin ideale omstandigheden worden gecreëerd, zodat duizelingwekkende snelheden gehaald kunnen worden. Hyperloop One wil Europa en China verbinden met zo’n hyperloop.

Het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One heeft een contract getekend met de stad Moskou om daar een hyperloop te bouwen, schrijft persbureau Reuters.

Moskou is niet voor niks gekozen: de stad ligt op een strategische plek, op het scharnierpunt van Azië en Europa. Het einddoel van Hyperloop One is de ‘nieuwe zijderoute’, naar het netwerk van karavaanroutes waarlangs eeuwenlang werd gehandeld tussen Europa en China.

Die taak moet nu de hyperloop op zich nemen, door China en Europa direct te verbinden met een hyperlooplijn over land. Het bedrijf ziet daar grote kansen, voornamelijk in het vervoeren van transportcontainers.

De hyperloop is een idee van Elon Musk. Het is een soort magneettrein, die in een buis onder de ideale omstandigheden enorm hoge snelheden moet halen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een soortgelijk mechanisme als bij buizenpost. In theorie kan de hyperloop daardoor 6500 kilometer per uur halen.

Musk had het te druk met andere projecten, zoals autoproducent Tesla en ruimtebedrijf Space X, en gaf het idee daarom uit handen. Meerdere bedrijven hebben de handschoen opgepakt, en twee zijn in een felle concurrentiestrijd verwikkeld: naast Hyperloop One werkt ook Hyperloop Transport Technologies (HTT) aan de supersnelle trein.

Remmen is een probleem

De twee bedrijven zijn in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld. Hyperloop One (het voormalige Hyperloop Technologies) testte in mei voor het eerst de hyperloop. De eerste échte hyperloop moet in 2019 tussen Los Angeles en San Francisco rijden. Dat zal alleen gaan om transport; forenzen moeten in 2021 met de hyperloop kunnen reizen.

HTT hoopt Hyperloop One af te kunnen troeven, en wil in 2020 een hyperloop in Bratislava klaar hebben.

Wanneer de hyperloop in Moskou moet gaan rijden, is nog onduidelijk. Het is de bedoeling dat er eerst een verbinding komt in de metropool, waar 16 miljoen mensen wonen. Omdat de magneettrein dan relatief korte afstanden aflegt, hoeft die dan niet op topsnelheid te rijden.

Dat zou een deel van de problemen rond de hyperloop wegnemen. Zo is er nog geen oplossing bedacht om snel te kunnen remmen zonder dat alle passagiers door de coupé vliegen. Als de hyperloop niet op topsnelheid rijdt, hoeft er vanzelfsprekend minder hard geremd te worden. Ook zullen reizigers minder snel misselijk worden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl